چطور مانع تعويق افتادن كارها شويم و آن ها را تمام كنيم

۳۶ بازديد

تعويق افتادن كارها! مساله اي كه مطمئنا همه از ان به هر نحوي رنج مي برند. شايد تو خواندن همين مقاله را هم به تعويق اندازي اما مي خواهيم يك سري راه كار ها را دنبال كنيم كه به واسطه آن بتوانيم جلوي تعويق افتادن كارها را بگيريم و آن را براي يك بار هم كه شده زودتر تمام كنيم.

 

تعداد تصميماتِ در طول روز را كاهش دهيد

اگر صبح از خواب بيدار مي شويد و در شروع روز، اولين كاري كه مي كنيد اين است كه از خود مي پرسيد كه ” خب امروز بايد چه كاري كنم يا نكنم! ” مطمئنا داريد خودتان را براي تعويق هاي زيادي آماده مي كنيد.

 

توجه كنيد وقتي كه از خود سوال مي كنيد، اين سوال منجر به يك پاسخ مي شود و پاسخ نيز در بردارنده يك تصميم كلي است.

مثلا ممكن است از خود اين سوال ها را بپرسيد:

  1. اين لباس را بپوشم يا آن را؟
  2. اول به مطب دندان پزشكي بروم يا ناهار درست كنم؟
  3. اين پروژه را اول تدوين كنم يا آن يكي را؟
  4. اين كار بهتر است يا آن!؟
  5. و غيره

همه اين سوال ها به اجبار پاسخي به دنبال دارند و پاسخ به گونه اي است كه به تصميمات خاصي منجر مي شود. هر چه سوالات جزيي و كلي شما در طول روز بيشتر باشد تصميمات بيشتري بايد بگيريد.

راه حل:

به برنامه هاي روزانه تان و سوالاتي كه معمولا از خود مي پرسيد كمي فكر كنيد. خوب است كه براي چيزهايي كه از قبل قابل تنظيم و شناسايي است برنامه هاي خاصي داشته باشيد. يك سري از اصول را از قبل تنظيم كنيد كه به آن وفادار باشيد تا نياز به فكر، انتخاب و در نهايت تصميم گيري نباشد.

كاهش تصميمات موجب مي شود زندگي روال بهتري داشته باشد، و بتوانيد روي كارهاي مهم تان تمركز بيشتر داشته باشيد.

براي مثال:

  • اين كه بخواهيد امروز را ورزش كنيد يا نه! زمان مناسبي براي تصميم گيري نيست. بايد يك برنامه مدون داشته باشيد كه چه روزهايي از هفته را به ورزش بپردازيد
  • براي آماده شدن براي ورزشي كه امروز برنامه ريزي كرده ايد، نبايد همين امروز به دنبال كفش و لباس ورزشي تان باشيد. اين كار را بايد از قبل حتي الامكان شب قبل انجام دهيد.
  • مهم ترين كارهاي امروزتان را ليست كنيد و بعد براي آن ها زمان بندي و برنامه ريزي انجام دهيد تا آن هارا تكميل كنيد.

اين ها فقط چند مثال ساده هستند كه شما مي توانيد به تناسب كارهاي روزانه و عادات شخصي تان آن ها را براي خود بازنويسي كنيد و در صدد بهينه سازي آن ها باشيد.

براي درست كردن يك برنامه ريزي شخصي واقعي روزانه اين مطلب را هم بخوانيد.

 

روز خود را قبل از شروع شدن تمام كنيد

جمله جالبي است اما واقعيت موفقيت و دوري از اهمال كاري اين است كه چشم انداز كاري و زندگي امروزتان را قبل از شروع ۷ صبح امروز، بچينيد. بسياري از افراد موفق قبل از خواب شبانه تمام برنامه هاي روز بعد را مي چينند و دقيقه به دقيقه اش را برنامه ريزي مي كنند.

بهترين روش براي جلوگيري از به تعويق افتادن كارها اين است كه برنامه روزانه هر روز را كه تمام كرديد فورا به تنظيم برنامه روز بعد بپردازيد.

اين روش براي افرادي كه هدف محور هستند و براي هر روز خود، يك بخش از هدف خود را اعتلا مي بخشند بسيار ضروري است و بايد براي آن حتما زمان گذاشته شود.

 

هيچ جايگزيني وجود ندارد

يك رمان نويس موفقي كه در مورد جنايت مي نوشت، به نام  ريموند چندلر به دنبال روشي بود تا بتواند به كمك آن رمانش را تمام كند و جلوي تعويق كارها را بگيرد. اينجا بود كه قانون ” هيچ جايگزيني وجود ندارد ” را ابداع كرد.

او از نشستن پشت صفحه كليد بيزار بود اما براي اين كه بتواند به هدفش برسد، براي خودش ۴ ساعت از تايم روزانه اش را به طور خاص در نظر گرفت كه اين كار را فقط در آن موعد انجام دهد. او براي اين زمان ۴ ساعته يك شعار انتخاب كرد:

Write, or do nothing at all يعني بنويس يا هيچ كاري نكن.

چندلر اين كار را كرد و به همه نيز توصيه كرد كه كساني كه از تعلل رنج مي برند، از اين روش استفاده كنند.

فلسفه كار اين نويسنده براي جلوگيري از تعويق افتادن كار جالب است. بدين صورت است كه

  1. شما اجباري در انجام آن كار نداريد
  2. اما هيچ كار ديگري نيز جز آن نمي توانيد انجام دهيد

در اين حالت، شايد يك بار يا دو بار بتوانيد با هيچ كاري انجام ندادن كنار بياييد اما در طولاني مدت راغب مي شويد كه كار مورد نظر را انجام دهيد چرا كه به قولي حوصله تان از بيكاري سر مي رود.

البته لازمه اين كار اين است كه بر سر عهد پيماني كه با خود مي بنديد باشيد.

براي استفاده از اين اصل، براي برنامه فرداي خود، يكي از مهم ترين كارهاي تان را مشخص كنيد و براي آن ۹۰ دقيقه زمان بگذاريد. اگر كارتان را در اين تايم تمام كرديد كه بسيار عالي! در غير اينصورت، اجازه نداريد كار ديگري دست بگيريد.

هر چقدر كه مي توانيد ادوات مزاحم براي انجام كار مورد نظر در ان زمان را تعطيل كنيد تا هدف تان را به انجام برسانيد.

 

شرايط محيطي را سازگار كنيد

اگر شما دچار اعتياد سيگار كشيدن هستيد و مي خواهيد براي هميشه اين كار را ترك كنيد اما آن را به تعويق مي اندازيد، بايد محيط و شرايط را بهبود بخشيد.

براي مثال

  • با دوستان سيگاري مراوده نداشته باشيد
  • به محيط هايي كه خاطرات غم انگيز داريد نرويد
  • در منزل خود سيگار جا ساز نكنيد
  • اتاق تان را از بوي سيگار و آن چه شما را به سيگار سوق مي دهد پاك كنيد

حالا هر مساله اي كه شما آن را به تعويق مي اندازيد را مشخص كنيد. اين كار مي تواند فردي يا گروهي يا حتي مربوط به كسب و كارتان باشد يا حتي يك اقدام درماني باشد.

آن چه كه مانع انجام اين كار در طول مدت ها شده را شناسايي كنيد و سعي كنيد آن را بهينه كنيد.

سعي كنيد درجه اين بهينه سازي ها را در حد بالا انجام دهيد. به عنوان مثال من قبلا وقتي كه در حال نوشتن بودن، گوشي ام را روي حالت Do Not Durburb تنظيم مي كردم تا هيچ نوتيفي و صدايي از اين گوشي حواسم را پرت نكند. اما در پس زمينه ذهنم هميشه دوست داشتم گوشي را چك كنم . اين كار از قدرت تمركزم مي كاست. حد بالاي بهينه سازي با وجود اين گوشي اين بود كه آن را خاموش كنم و آن را در كيفم يا در اتاق ديگري بگذارم! به همين راحتي.

 

براي جلوگيري از تعويق افتادن كار پايان كار خود را تجسم كنيد

يكي از روش هايي كه به من در تمام طول عمرم كمك كرده تا بتوانم كارهايم را به نحو احسن انجام دهم و تمام كنم اين است كه انتهاي آن كار، و زمان به اتمام رسيدن كار را به طور تمام و كمال تجسم مي كنم. با اين كار، به راحتي انگيزه و انرژي لازم براي كار مورد نظر در من ايجاد شده و حتي در زمان زودتر از موعدي كه تعيين كرده ام آن را به اتمام مي رسانم. شايد يكي از دليل هاي كاركرد اين روش اين باشد كه موجب مي شود من بتوانم لذت پايان آن كار را واقعا بچشم.

اين روش براي كارهاي خسته كننده، اجباري و بدون لذت واقعا كار مي كند.

شما براي به تعويق نينداختن كارها تا كنون از چه روشي استفاده كرده ايد؟ آن را در بخش نظرات بنويسيد

منبع

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.